Banner

Impact van internet op je bedrijfsvoering

Impact van internet op je bedrijfsvoering

Op 13 oktober jl. organiseerde JNO een kennis-sessie over de impact van internet op de bedrijfsvoering. Op een unieke locatie in Groningen - EMG Faktors is gevestigd in een voormalige graansilo aan het Eemskanaal - werden zo'n vijftig JNO'ers bijgepraat over de belangrijkste online trends. Daarbij werd natuurlijk ook stilgestaan bij de kansen die dit voor de eigen onderneming oplevert. 

De bijeenkomst werd afgetrapt door Jarno Duursma, zelfstandig consultant op het gebied van digitale trends. Als moderator van de bijeenkomst zette hij de zaal direct op scherp door in vogelvlucht de disruptieve kracht van het internet in beeld te brengen. De eerste spreker, trendwatcher en strateeg bij Tres Internet, Frank Booij, deed daar nog een schepje bovenop en zoomde vervolgens in op twee belangrijke online trends die sterk samenhangen met de opkomst van een nieuwe generatie consumenten, de millennials.

Millennials

Met de opkomst van deze nieuwe doelgroep moeten bedrijven hun internetmarketing op een andere manier vormgeven om succesvol te blijven. Millennials houden niet van platte reclame, zoals banners. Wel volgen ze massaal bekende vloggers, zoals Pewdiepie en Enzo Knol. Deze internet-celebraties hebben dan ook een onwaarschijnlijk groot bereik. Als zij bepaalde producten gebruiken, is dit van enorme waarde voor een bedrijf. Volgens Frank issponsored contentdan ook dé manier om je product te branden en kunnen ook MKB'ers hier op subtiele wijze gebruik van maken.

Daarnaast draait bij de millennials alles om flexibiliteit. Als bedrijf moet je meer dan ooit luisteren naar je klant. Wat leeft er en wat houdt ze bezig? Als de millennial bij jou niet krijgt wat hij zoekt, dan gaat hij zonder scrupules naar je concurrent. Daarnaast is het ook belangrijk om flexibel te zijn in je eigen organisatie. De millennials zijn immers je toekomstige werknemers en de organisatie waar ze graag werken sluit aan bij wat ze belangrijk vinden. Daarom is het belangrijk om zelf af te vragen: "heb ik een organisatie die interessant is voor deze doelgroep?"

Na het inspirerende verhaal van Frank was het woord aan twee ondernemers, die de kansen die het internet biedt succesvol hebben verzilverd. Michel Tel van Datona BV en Corné van Willigen van Hificorner.nl gingen in gesprek met moderator Jarno en de zaal. Ze deelden naast hun succesverhaal ook belangrijke tips & tricks. Zo gaf Corné aan dat hij met blogs van zijn specialisten consumenten weet te bereiken die anders aan zijn deur voorbij gaan. Met deze en andere praktische tips konden de deelnemers, uiteraard na de borrel, geïnspireerd naar huis. 

Een terugblik in beeld vind je op Facebook.